22.11.2011

eMarkkinointi ja palvelumuotoilu koulutusten esitykset

Kiitos kaikille eLVa-projektin 27.–28.10.2011 eMarkkinointi ja palvelumuotoilu -koulutuksiin osallistuneille, isännälle ja puheenjohtajalle!

Ensimmäinen koulutuspäivämme Palvelumuotoilulla apua palveluiden tuotteistamiseen vietimme Tervolassa pohtien palvelumuotoilun saloja. Aloitimme koulutuspäivän aamukahveilla upeissa puitteissa Tervolatalossa Kemijoen rannalla. Koulutuksen osallistujat toivotettiin tervetulleiksi Rovaniemen ammattikorkeakoulun (RAMK) vs. eLVa-projektipäällikkö Mirva Tapanisen ja Tervolatalon isännän Matti Alatalon sanoin.

Koulutuksen viralliset tervetuliais-sanat lausui koulutuksen puheenjohtajana ansiokkaasti toiminut Lapin korkeakoulukonsernin (Lapland University Consortium, LUC) kehittämisjohtaja Ari Konu. Tervehdyksessään Ari avasi Lapland Online 2013™ kokonaisuutta ja Lapin korkeakoulujen kehittämistä. Arin esityksen pääset katsomaan tästä.

Koulutuksen esiintyjistä ensimmäisenä lavalle pääsi Juha Tuulaniemi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta (JAMK). Juha esitteli meille palvelumuotoilun saloja palvelumuotoilun työpakin (Service Design Toolkit) avulla. Juhan esityksen näet tästä.

Teija Tekoniemi-Selkälä Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista (MTI) avasi meille lisää palvelumuotoilua esittelemällä Matkailun tuotekehittäjän käsikirjaa. Teijan esityksen pääset katsomaan täältä.

Päivän viimeisenä esiintyjänä toiminut Sami Oinonen Yatta Oy:stä kertoi meille hyvin havainnollisin esimerkein palvelumuotoilua, siihen liittyviä käsitteitä ja menetelmiä. Lisää Samin esityksestä pääset lukemaan tästä.

Esitysten jälkeen pääsivät osallistujat töihin. Työpajassa ideoimme ja suunnittelimme sitä, miten voisimme hyödyntää palvelumuotoilua asiantuntijapalveluiden tuotteistuksessa sekä opetuksessa.

Toisen koulutuspäivän Konsernin palvelut verkkoon vietimme Rovaniemellä MTI:ssa tutustuen internet-markkinointiin ja palveluliiketoimintaan. Tämän päivän asiantuntijana ja puheenjohtajana toimi Kirsi Mikkola Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy:stä. Kirsi esitteli meille konkreettisin esimerkein sähköisen markkinoinnin työkaluja opetukseen, asiantuntijapalveluiden suunnitteluun ja palveluiden muotoiluun. Esityksen lomassa pääsimme myös itse töihin ideoimaan keinoja verkossa viestinnästä. Kirsin esitykseen voit tutustua täältä.

Mukavaa talven alkua eLVasta!

8.11.2011

Kieltenopettaja insinöörinä toisessa maailmassa

Tutustuin ensimmäistä kertaa SecondLifeen eLearning-opintojeni yhteydessä vuonna 2008, kun mediapedagogiikan opintojaksolla kotikoneidemme ääressä eri puolilla Suomea loimme avattaret ja kävimme eduFinlandin auditoriossa juomassa kahvia ja jakamassa ajatuksia. Harry Potter -tunnelmissa se meni, ilman luutaa liidellessä, mutta jotkin SecondLifen piirteet kutkuttivat mielikuvitusta. Esimerkiksi jakaannuimme ryhmiin eri puolille aukiota ja opettaja juoksenteli meidän väliämme. Mainio tapa käydä kuulostelemassa mitä kukin ryhmä keskustelee!

ITK09-seminaarissa Georges Segura Koulutuskeskus Salpauksesta esitteli oppimisympäristöä, jossa 2. asteen opiskelijat opastivat vieraita virtuaalisessa matkailumaassa. Ajatus kuulosti todella hyvältä, kunnes vaatimukseksi asetettiin varata ensin 20 tuntia opiskelijoiden sisäänajamiseen.

RAMKin SecondLife-aluetta alettiin rakentaa syksyllä 2009. Aluetta on käytetty jonkin verran luennointiin ja kokoustamiseen. Olemme törmänneet SL:n suurimpaan esteeseen: tietokoneen ja nettiyhteyksien tehokkuusvaatimuksiin. RAMKin verkossa kokoustaminen kyllä onnistui, mutta Lapissa moni on pelkän mokkulan varassa.

ITK10- ja ITK11-seminaareissa esiteltiin, kuinka esim. Sotungin lukion kurssimateriaaleja oli viety verkkoon. Työtunteja oli raavittu selkänahasta ja ulkopuolinen koodaaja palkattu projektirahoilla alueen arkkitehdiksi. Alue olikin näkemistäni innostavin ja oppimistehtävät kekseliäitä. Olen myös tutustunut muutamaan kieltenopetuksen SL-ympäristöön. Vakuutuin siitä, että AMK-opintojaksolle annettu resurssi ei riittäisi opetuksen suunnitteluun, vaan takana täytyy alussa olla projekti tai vapaa-aikansa uhraava opettaja.

eWorking-opinnoissani suoritin 3 opintopisteen rakennuskurssin SecondLifessa. Useimmat meistä olivat ensimmäisiä kertoja toisessa maailmassa, joten jo pelkkä liikkuminen oli haasteellista. Ensimmäinen rakentamistunti oli hupaisa. Linnunpöntön rakosista olisi norsukin tipahtanut, mutta oli yllättävän innostavaa saada jotain itsekin aikaiseksi. Omia kokeiluja oli helppo tehdä, opettaja vain näki heti, jos joku sooloili! Avatar saattoi olla vaaravyöhykkeessä, kun jääpuikko alkoikin noudattaa fysiikan lakeja ja vyöryä päälle Vaatetustaan ei kannata vaihtaa kesken oppitunnin, sillä avatar heittää siekailematta vaatteet yltään.

Muutaman oppitunnin perusteella tällainen humanisti pystyi rakentamaan kokeeksi LUC Kielikeskuksen esittelypaikan. Lappilaisuuden mukaisesti teemana ovat lumi ja jää. Siellä on esim.
o seiniin upotettuna kielikeskuksen blogi ja omia valokuvia
o radio, josta voi kuunnella erikielisiä asemia
o maailmankirjallisuuden klassikkokirjoja, joita voi lukea pöydän ääressä kahvia juoden
o tuolinkarmilla reppu, josta saa ohjeistuksen puhelinkielipodcastin kuunteluun.
o Säkkituolissa istuen voi käyttää tietokonetta, jossa näkyy RAMK Kielikeskuksen webbisivut. Toisilla tietokoneilla voi katsoa videoita, kuunnella podcasteja tai antaa palautetta.


Kuva 1. Avattareni Outi Polki LUC Kielikeskuksen esittelykuution edessä

Alkuepäluulojen jälkeen suhtaudun jo positiivisemmin SecondLifen mahdollisuuksiin opetuskäytössä. Odottelen kuitenkin jonkin aikaa, että tekniikka hieman vielä kehittyy ja eteen tulee opintojakso, jolla SL:ää voisi kokeilla. Siinä toimiminen ei kuitenkaan voisi olla pakollista, koska opiskelijoilta ei voi vielä edellyttää niin tehokasta rautaa, etenkin näytönohjain on lujilla. Tulevaisuudessa SL saattaa tarjota mielekkään ympäristön, jossa toteuttaa verkko-opiskelijoidemme kanssa ongelmaperustaista oppimista.

Toinen seikka on se, mitä opettajat ovat mietiskelleet PBL-tutoriaaleja harjoitellessamme: miten opiskelijat oppivat käytännön, ei pelkkää tiedon hakua ja jäsentämistä. Esim. sote-alalla on näppäriä ympäristöjä harjoitella leikkaukseen valmistautumista tai tutkia korvan rakennetta käymällä itse korvan syövereissä tai kokea itse miltä maailma näyttää kun kärsii jostain mielensairaudesta. Tällä saralla SecondLife tarjoaa hienosti ”experiential learning”, mutta se ei synny ilman aikaa, aikaa ja innostusta.

Olisikohan RAMKin standi houkutteleva lukiolaispäivillä, jos screenillä näytettäisiin avatar esittelemässä RAMKia?

Ja miten tämä kaikki liittyy eLVaan? Tämä on osa sähköisen osaamisen kasvattamisen polkuani.

Linkkivinkkejä:
RAMKilla on oma palsta eduFinland-saarella: http://slurl.com/secondlife/EduFinland%20III/236/82/31 (vaatii avattaren luomisen ja SecondLife-ohjelman asentamisen koneelle)

Lapin matkailuopistolla on kokonainen saari: http://slurl.com/secondlife/Edu%20Lapland/126/128/22 .

A Guide to Using PBL in SL http://previewpsych.org/BPD2.0.pdf

Hyvä yritys – yrittäjyyden, yritystoiminnan ja ammatin oppiminen virtuaalimaailmassa. http://www.oph.fi/download/124992_Oppimisymparistoja_avartamassa_UUSI.pdf .

Aalto-yliopiston SL-ympäristön esittely http://sites.google.com/site/lablife3d/ (bioteknologiaa ja kemiaa)

Blogi biologian opetuksesta SL:ssä http://slbiology.blogspot.com/