2.1.2012

iLinc-vinkkejä verkko-opettajalle

Tuutoroin Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutissa kolmea marata-alan aikuisryhmää, jotka ovat RAMKissa lähipäivillä kolmesti vuodessa, muulloin he opiskelevat verkossa, iLinc-luokkatilassa oppitunneilla ja Optimassa, jossa on esimerkiksi materiaalit, tehtävänpalautukset ja palautteet. Optimaa olemme käyttäneet vuosikausia, mutta iLinc-opetuksen aloitimme syksyllä 2009.

Kerään ryhmiltä myös opetuksen teknisestä toteuttamisesta palautetta, jota käymme läpi yhdessä. Koska moni opintojakso vedetään täysin verkossa ilman ainuttakaan lähituntia, tiedottamisen selkeys on osoittautunut aiheeksi, josta useimmin huomautetaan. Me opettajat jaamme omia kokemuksiamme onnistumisista ja myös kokeiluista, joita ei kannata sellaisenaan toistaa. iLincissä olen tuutoroinut ja opettanut iLincissä Orientoivat opinnot ja kielten opintojaksoja: espanjan alkeita, englannin aktivointia ja marata-alan englantia.

Tykkään kokeilla eri työvälineitä, mutta toki pedagogiikan ehdoilla, ei siis mennä tekniikka edellä puuhun. Olen kerännyt vinkkejä iLincin käyttöä varten: pikkuknoppeja ja juttuja, joita ei tarvitse jokaisen opetella kantapään kautta.

• Kaikkea ei tarvitse osata, mutta sovelluksen jako ja breakout groups ehdottomasti.
• Opettajilla on iLinc–opetusta 2-4 oppituntia kerrallaan, mutta opiskelijoilla sitä on joko 6 tuntia illalla tai 8 tuntia päivällä. Erityisesti illalla on hyvä huomata, että opiskelijat tarvitsevat pienen tauon vaihtaessaan luokasta toiseen ja orientoituessaan uuteen aiheeseen, vaikkei lukujärjestysohjelmassa taukoa näkyisikään. Myös välillä on hyvä pitää pieniä happihyppelytaukoja.
• Jos jaat työpöydän, älä tutki sähköpostejasi.
• Pidä mikki kiinni ennen tunnin alkua, niin opiskelijat eivät kuule puheluitasi.
• Oppitunnin alussa tarkasta, että kaikki kuulevat. ”Kuuletteko? Vastatkaa Yes Feedbackiin.”
• Opiskelijoiden mikit voi tarkastaa small talkia harjoittelemalla. ”How’s the weather in Kilpisjärvi, Elina?”
• LearnLinc-sessiota ei kannata pitää pelkän luennon siirtämiseen: nauhoita luento ilman opiskelijoita, opiskelijat katselevat sen ennen yhteissessiota.
• Vierailijoita voi kutsua myös iLinc-luennolle. He eivät tarvitse iLinc-tunnuksia, vaan kutsun voi lähettää sähköpostiin (iLincissä Send Quick invitation). Luennon voi myös nauhoittaa, jolloin kannattaa pyytää lupa käyttää samaa materiaalia useiden ryhmien kanssa.
• Opiskelijat todellakin katsovat luentonauhoituksia. Jos vaadit tuntiaktiivisuutta, nauhoituksen katsomisen voi tarkastaa esim. keskustelupalstalle tehtävällä kommentilla. Keskustelupalsta voi olla kaikille avoin tai tutor-palsta, jolloin vain opettaja näkee opiskelijan viestit ja opiskelija hänelle kirjoitetut palautteet. Jos medialiitteet ovat käytössä, keskustelupalstalle voi tehdä 3 minuutin nauhoitteen, niin opiskelija kuin opettajakin.
• Optimaa on näppärä käyttää iLincin kanssa. Esim. muistiinpanoja voi kirjoittaa kevyeen webeditoriin, näyttää ne sovelluksen jaon kautta ja materiaalit jäävät suoraan käyttöön. Se on kätevämpi kuin PowerBoard, paitsi jos käyttää kirjoitusalustaa.
• Jonkinmoinen Plan B kannattaa olla olemassa, sillä tekniikka häröilee silloin tällöin, mille ei voi mitään, ei opettaja itse eikä etuki, joka tosin pystyy pelastamaan aika monta tilannetta.
• Opiskelijat arvostavat kaikkea aktivoivaa, esim. Feedbackin käyttöä:
o Ymmärsittekö? Yes/no. Mitä mieltä olitte tällaisesta harjoituksesta? Vastatkaa A oikein hyvä, B ok, C no joo D ei tällaista.
• Chatin käyttö värittää tuntia ja luo opiskelijoille tuntee, että ovat yhdessä opiskelemassa. Voit kuitenkin ohjata opiskelijat käyttämään privaattichattia, jos chatista on hankala löytää opettajalle tarkoitetut viestit. Opiskelijat voivat myös kirjoittaa suuraakkosin opettajalle tarkoitetut viestit.
• Seuraamalla chattia näet myös opiskelijoiden vireystason keskustelun aiheista.
• Voit pyytää kaikkia kirjoittamaan chattiin vastauksen ja sanoa milloin kaikki lähettävät sen yhtä aikaa. Tällöin kaikkien on pakko kirjoittaa.
• Selosta mitä teet esimerkiksi kun luot breakout groupin. Odottavan aika on pitkä, jos ei tiedä miksi täytyy odottaa.
• Kontaktissa kannattaa olla jatkuvasti ”täkyjä”, keskeytyksiä, jotka aktivoivat opiskelijoita. Jaa puheenvuoroja, vaikka opiskelija ei viittaisikaan. Näin opiskelijat joutuvat olemaan valppaina koko ajan.
• iLincissä voi katsoa vaikkapa YouTube-videoita websyncin kautta.
• Jos iLincissä kuunteluttaa oppikirjan äänitteitä, kirjantekijältä täytyy pyytää lupa, koska nauhoituksessa äänitteestä syntyy kopio.
• Jos tuntumasi iLinc-opetukseen on hieman ruosteessa, harjoittele toisen opettajan kanssa yhdessä, toinen aina opiskelijan ominaisuudessa.
• Käytä koeopiskelijaa viereisessä koneessa. Voit tarkistaa siitä, millainen opiskelijan näkymä on.
Ryhmätyöt
• Opiskelijat pitävät paljon ryhmäkeskusteluista (Breakout groups). Kannattaa kysäistä läsnäoloa ennen session alkua, jotta kaikki ovat paikalla ja tietävät mitä tulee tehdä.
• Voit jakaa ryhmille tehtävän annon tai materiaalia Contentin kautta esim. PowerPoint-dioina tai PowerBoard-tiedostoina, vaikka joka ryhmälle erilaisen.
• Käy välillä päätilassa tarkastamassa, onko joku tullut tunnille. Jos opiskelijalla on huono verkkoyhteys, hän tipahtaa helposti luokasta, eikä pääse takaisin ryhmätyötilaan, ellei opettaja osoita häntä sinne uudelleen.
• Kun opiskelijat palaavat ryhmätöistä päätyötilaan, sovelluksen jako ei ole enää voimassa eli opiskelijat eivät näe materiaaliasi vaikka itse sen näetkin, muista siis jakaa se uudelleen.
• Ryhmissä alkuihmettelyihin menee aikaa. Kielten tehtävissä minimiaika on 15 minuuttia.

Nauhoitukset
• Opiskelijat voivat myös itse äänittää esitykset ja ladata ne Optimaan katsottavaksi vaikka vertaisarviointia varten, jos lähituntien määrä ei riitä kaikkien esitelmiin.
• ”Mikkini ei tänään toimi” –tyyppisille tapauksille voi antaa korvaavaksi tehtäväksi joka tapauksessa suullisen tehtävän, joka tallennetaan

Whiteboard/Powerboard
• Kirjoita Powerboardiin viesti ennen tunnin alkua, esim. tervetulotoivotus ja viesti, moneltako tuntia alkaa. Chattiin sitä viestiä ei kannata kirjoittaa, sillä chattihistoria näkyy vain siltä ajalta, jolloin on itse ollut iLincissä.
• Myös ryhmätöiden ajaksi kannattaa jättää viesti whiteboardille mahdollisille mattimyöhäisille, koska he voivat muuten luulla tunnin jo loppuneen tai olevansa väärässä paikassa.

Polling
• Polling-työkalulla voit testata esimerkiksi opiskelijoiden pohjatietoja aiheesta. He valitsevat antamistasi vaihtoehdoista sopivan, voit näyttää vastausten prosentuaalisen jakauman ja keskustella vastauksista. Vaihtoehdot voivat olla mielipiteitä tai faktoja, esim. kielioppia.

Nämä vinkit oli koottu omista ja muiden opettajien kokemuksista. Kannattaa siis kysäistä, mitä muut siellä iLincissä puuhaavat!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti