Näytetään tekstit, joissa on tunniste sosiaalinen media. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sosiaalinen media. Näytä kaikki tekstit

1.2.2012

Venäjän sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa

eLVa-projektin Mirva Tapaninen ja Päivi Hanni-Vaara Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista osallistuvat koulutukseen otsikon aiheesta. Läsnä on Rovaniemen ammattikorkeakoulusta myös lehtori Tuija Kuisma. Kirjoitamme koulutuksen kuulumisista kokemuksemme jälkeen. Palaamisiin :)

Venäjän sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa

Aika: keskiviikko 1.2.2012, klo 9.00–16.00
Paikka: Hotelli Santa Clausin kokoustilat, Korkalonkatu 29, Rovaniemi
Kouluttaja: Artem Daniliants
Mukaan
tarvitset: oman kannettavan

Artem Daniliants on toiminut selainpohjaisien sovelluksien parissa vuodesta 2004.
Hän on ollut kehittämässä www-sivuja ja on auttanut yrityksiä
sähköisen markkinoinnin asioissa siitä lähtien.

Erikoistunut sähköiseen markkinointiin hakukoneiden avulla.
Artem puhuu sujuvasti suomea, vaikka hänen äidinkielensä on Venäjä, hän
tunteekin venäläiset markkinointikanavat kuin omat taskunsa. Hänen toinen
intohimonsa on sähköisen markkinoinnin analysointi ja seuranta. Artem on
ollut mukana projekteissa, joissa on toteutettu erilaisia integraatioita
matkailujärjestelmiin, jonka kautta hänellä on ymmärrystä myös
matkailuteknologiasta.

Oman yrityksen kautta Artem on ollut kouluttamassa ja mukana
monenlaisissa projekteissa. Hän on auttanut lukuisia verkkokauppiaita
tehostamaan myyntiä netissä ja toteuttanut monenlaisia selainpohjaisia
ratkaisuja Pk-yrityksille. Hänen yrityksensä järjestää Business Oulun kanssa
vuosittaisen ValoStartup tapahtuman Internetin ympärille.

Toimii myös neuvonantajana venäläiselle business enkeliyritykselle.
Vapaa-aikana Artem matkustaa aina kun työ antaa periksi ja pelaa biljardia.
Hänen unelmansa on joskus kiertää maapallo.

OHJELMA

9.00 Koulutuksen sisältö ja tavoitteet
9.15 Sosiaalinen media Venäjällä
10.00 Erilaisten sosiaalisten verkkopalveluiden esittely
11.00 Miten lähden mukaan? Kiinnostavuus ja sen säilyttäminen?
12.00 Lounastauko
13.00 Maksullinen mainonta sosiaalisessa mediassa
14.00 Tuloksien mittaaminen
14.30 Kahvitauko
14.45 Parhaitten käytäntöjen esittely
15.15 Tilien avaaminen jne.
16.15 Koulutuspäivä päättyy

14.1.2011

Kirjoita mitä ajattelet - ajattele, mitä kirjoitat

Lapin Kansassa oli juttu Facebookin statuspäivitysten aiheuttamista irtisanomisista ja niiden rantautumisesta myös Suomeen. Palvelualojen ammattiliitto on huolestunut tästä ilmiöistä. Aiheellinen huoli kylläkin, toisaalta minun mieleeni nousee ajatus, että totta kai, ruokkivan käden pureminen tunnetusti johtaa johonkin rangaistukseen.

Mutta kuka sitten liioittelee? Työntekijä vai työnantaja? Eikö työntekijäkin saa vapaa-ajallaan sanoa mitä haluaa ja kenelle haluaa? Totta kai saa, mutta siinäpä se kompastuskivi sitten piileekin eli muistaako ihminen, ketä kaikkia hänen FB-kavereihinsa kuuluu? Eli kenelle kaikille se, ehkä hieman herkistyneessä mielentilassa, kirjoitettu päivitys tulee näkyviin? Itse ainakin myönnän, etten pysty katsomatta nimeämään kaikkia melkein 300 ystävääni. Sen tiedän, että siellä on sekä työn että vapaa-ajan kautta hankittuja ystävyyksiä, kaveruuksia ja tuttavuuksia.

Kävin aikoinaan Marsa Luukkosen verkkokirjoittamisen kurssilla ja sieltä jäi mieleeni varsinkin yksi viisaus sähköpostin kirjoittamista koskien. Sama viisaus sopii kuitenkin erittäin hyvin myös sosiaalisen median tilapäivityksiin, blogien kirjoittamiseen ja kommentointiin. Tämä ajatus oli, että jos olet aikeissa lähettää sähköpostilla palautetta esim. huonosta asiakaspalvelusta niin kirjoita kirje, mutta älä lähetä vaan tallenna kirjoitus ja ota esille uudelleen seuraavana päivänä. Koeta asettua kirjeen vastaanottajan asemaan ja mieti, miltä sinusta tuntuisi saada ko. viesti. Ja muista, että kirjoitetusta viestistä ei välttämättä käy ilmi se, onko se kirjoitettu pilke silmäkulmassa vai vakavalla mielellä.

Toinen hyvä ohjesääntö omien ajatusten kirjoittamiseen on se, että älä kirjoita mitään sellaista, mitä et sanoisi jollekin esim. täydessä kahvilassa, jossa selän takana voi istua vaikkapa se pomo tai pomon paras kaveri.
Jonkin verran vastuuta tietenkin täytyy ladata myös vastapuolelle eli viestin lukijalle, pitäisi pystyä suodattamaan hetken huumassa ladatut kommentit ja antaa niille sen mukainen arvo eikä yrittää ”lukea rivienvälistä” syvempiä merkityksiä asialle.

Medialukutaito on jotain, jota meistä jokainen voi treenata ja parantaa. Luetun suodattaminen ja arvottaminen on hankalaa, varsinkin kun jokainen lukija lähestyy aihetta omien arvojensa ja ajatusmaailmansa kautta, mutta mahdotonta se ei ole. Voisiko medialuku ja – kirjoitustaitoa opettaa esim. avoimessa ammattikorkeakoulussa? Voisiko sen kautta innostaa yrityksiä ja yrittäjiä ottamaan haltuunsa blogeja ja muita sosiaalisen median työkaluja osaksi asiakaspalveluaan?

Näitä ajatuksia jään hautomaan ja ehkä kirjoitan niistä muutaman luettavaan muotoon asti, harkiten mutta innostaen.

Mahtavaa alkanutta vuotta ja reippaita mielipiteitä toivoen

Teija Mikkola

Palautetta voit antaa myös sähköpostilla:
teija.mikkola@rovaniemi.fi

Tule osaksi sosiaalista verkostoani:
www.twitter.com/teippi75
www.linkedin.com/in/teijamikkola
 
Kirjoittaja toimii projektipäällikkönä ja ICT- asiantuntijana Rovaniemen Kehitys Oy:ssä. Innostuu kovasti kaikesta uudesta ja haluaa jakaa innostustaan myös eteenpäin.

19.8.2009

Toiminta jatkuu

Syksy tulee ja toiminta jatkuu taas täydellä terällä. Ensimmäinen yhteispalaveri RAMKin ja KTAMKin kesken pidetään 21.8. Palaverissa syvennymme mm. kesäkuussa pidetyn osaamis- ja koulutustarvekartoituskyselyn vastaukset, kilpailutusasiat sekä KTAMKissa alkava Sähköisen liiketoiminnan koulutuspilotti opetusjakso.

Tässäpä tietoa myös aiemmin lupaamistani syksyn koulutuksista. 16.9. Rovaniemellä pidetään sosiaalisen median koulutus, aiheena: "Miten sosiaalinen media voi tehostaa yrityksen bisnestä?". Torniossa pidetään 14.-15.10. koulutukset aiheista e-liiketoiminta ja sen vaikutus liiketoimintaprosesseihin sekä CRM.

Tulossa siis työntäyteinen syksy täynnä haasteita, kunhan vain alkuun päästään. Platonin sanoin kaikille hyvää syksyn alkua. "Alku on työn tärkein osa."